Just another WordPress.com site

DnB NOR-prisen til Arve Henriksen

Publisert 9. juli 2011 i kategorien Nyheter
Foto: Oliver Heisch

arve_henriksen_09

Trompetist og komponist Arve Henriksen er årets vinner av Kongsberg Jazzfestivals store musikerpris “DnB NOR-prisen”, som nå er økt til hele 300.000 kroner.

– Dette var utrolig hyggelig og svært motiverende. Jeg kommer stadig opp med musikalske idéer som ikke alltid er mulig å få realisert på grunn av økonomi. Dette gir jo muligheter til kreativitet og er veldig inspirerende for meg, sier prisvinneren.

Arve Henriksen (43) er kjent som en av landets fremste komponister og utøvere innen samtidsjazzen. Hans hovedinstrument er trompet, men den meget allsidige musikeren benytter også elektronikk,vokal og trommer i utøvelsen.

Arve Henriksen er den 15. i rekken som mottar den prestisjefylte prisen, som fra 2011 er Norges største jazzpris i kronebeløp. Pristildelingen omfatter blant annet at vinneren holder en ”takk for prisen-konsert” på Kongsbergfestivalen året etter.

Hva betyr denne prisen for deg?

Det er mye. Først den æren det er å bli plukket ut blant dette enorme utbudet av dyktige musikere som det er i Norge. Det er ærefullt i seg selv og er en stor anerkjennelse av det jeg musikalsk tror på, og som jeg har fått muligheten til skape i samarbeid med dyktige og særdeles fantastiske medmusikere. Det neste er jo det at dette gir muligheter til kreativt arbeid som er det viktigste jeg driver med som kunstner. Det går i perioder med mye tid til organisering og logistikk ved et slikt yrke og det spiser mye av den kreative og spontane tiden man gjerne ønsker seg. Denne prisen åpner opp for å kunne skaffe seg den tiden.

Hva ser du av viktighet og karrieremuligheter med denne prisen?

“Overraskende økonomiske innspill” som jeg ville kalle dette her, skaper jo med gang et oppkok av idéer oppe i hodet mitt, og man ser muligheter bak hver tone og musikalske tanke. Det jeg håper å oppnå med en slik økonomisk støtte er å søke en slags kunstnerisk ro i hverdagen til å fokusere og velge ut de beste av alle de idéene som kommer opp, og deretter ta dette med på ferden ut i verden. Jeg har gjennom 20 år fått gode kontakter i utlandet og med godt og riktig fokus vil dette være med på å bringe musikken ut dit sammen med mine medmusikere. Jeg kjenner meg fortsatt nysgjerrig på å utforske og møte nye utfordringer og denne prisen støtter meg jo godt på dette punktet.

Har du noen planer for hvordan du vil benytte prisbeløpet på 300.000 kroner?

Ja, som jeg har nevnt, man har jo alltid prosjektidéer og ønsker om å fullføre prosjekter bærende med seg i kortere eller lengre tid. Jeg vil jo gjerne bruke mer tid på å komponere som for eksempel til et strykeprosjekt bestående av en utsøkt palett med musikere jeg skal turnére med for Rikskonsertene neste år. Jeg ønsker også å gi ut eget materiale i sammenheng med et visuelt uttrykk, gjerne som bok med cd, men vurderer også muligheten for en dvd. Det arbeides også nå med en ny soloplate i samarbeid med herrene Jan Bang og Erik Honoré, noe som jeg setter meget stor pris på. Så det er nok av steder og prosjekter å putte ressurser inn i. Jeg jobber jo mye med improvisert musikk og det krever jo mye forberedelse og stadig påfyll av kunstnerisk input, her er det jo stadig nytt landskap som skal oppdages og forskes i. Og opp i alt dette må jeg selvsagt ikke glemme å få øvd på denne trompeten da, vet du. Jeg vet jo at det finnes flere lyder på vent inne i dette røret. Jeg må bare bruke litt tid på å finne dem først.

Arve Henriksen

•    Født i 1968, oppvokst i Stryn

.     Fembarns pappa

•     Utdannet ved jazzlinja på NTNU i Trondheim 1987-1991

•     Trompetist  og komponist, kjent som en av landets fremste i samtidsjazzen

•     Har virket som freelance-musiker siden 1989

•     Var del av European Jazz Launch project 2004-2006

•     Nominert til European Jazz musician of the year 2009

.     Nominert til Nordisk Råds musikkpris i 2009

•     Genremessig svært allsidig, med en spennvidde fra rock via folkemusikk og  frijazz til      elektronika

•     Har gitt ut en rekke plater i eget navn, senest ”Cartography” på selskapet ECM i 2008

.     Deltatt på over hundre innspillinger gjort i inn og utland

•     Medlem av bandet Supersilent. Har også i flere år jobbet i band som Trygve Seim  Ensemble, Christian Wallumrød Ensemble, Sinikka Langeland Band, Jon Balkes Magnetic North Orchestra

Mottok Radka Toneffs minnepris i 2007

Mottok Norsk Jazzforums Buddy pris i 2005

.     Artist in residence på Moers Jazz Festival 2007

.     Artist in residence under OIOI på Festpillene i Bergen 2008

.     Artist in residence i Molde Jazz Festival 2009

.     Blir også tildelt under årets North Sea Jazz Festival utmerkelsen Paul Acket Award  for “artist deserving wider recognotion for their extraordinary musicianship”

Mer info http://www.arvehenriksen.no

 

DnB NOR-prisen/Kongsberg Jazzfestivals store musikerpris

•            Norges viktigste jazzpris, som i 2011 utdeles for 15. gang

•            I forbindelse med årets utdeling økes prisbeløpet fra 100 000 til 300.000 kroner

•            Går til en musiker som representerer det beste i norsk jazz, og som har et betydelig internasjonalt potensial

•            En rekke av landets ledende jazzutøvere har mottatt prisen

•            Juryen har bestått av Tor Dalaker Lund (Kongsberg Jazzfestival), Knut Borge (NRK) og Egil Erlandsen (DnB NOR)

•            DnB NOR er hovedsponsor for Kongsberg Jazzfestival i fem nye år, med en betydelig utvidelse av samarbeidsaktiviteten fra i år.

Leave a Reply

Tag Cloud

